مقالات مقالات .

مقالات

آیا من ام اس دارم؟

گلبول های سفید نقش محافظ را برای بدن ایفا می کنند اما در شرایط خاصی این گلبول ها اشتباها میلین که محافظی برای رشته های عصبی است را به عنوان بیگانه در نظر گرفته و به آن حمله می کند. جالب است بدانید که گلبول های سفید بدن، هر بار رشته های عصبی یکی از اندام های بدن را مورد حمله قرار می دهند و موجب می شوند تا گیرنده های عصبی همان بخش دچار اختلال شوند. این یعنی ام اس یک بیماری خود ایمن است که متاسفانه می تواند اثرات ناخوشایندی برای فرد به همراه داشته باشد.

 

اگر شما هم در بین اطرافیانتان مبتلا به ام اس داشته باشید، احتمالا از عوارض آن مطلع هستید. با این حال نباید بترسید! هر نوع خواب رفتگی دست و پا، بی حسی یا ناتوانی در حرکت در هنگام صبح نمی تواند ام اس باشد. متاسفانه هنوز دلیل قطعی بروز این بیماری مشخص نشده اما باید تا جای ممکن از بروز آن پیشگیری به عمل آورید

چه کسانی به ام اس مبتلا می شوند؟
شیوع بیماری ام اس در جوانان بیشتر از افراد میان سال و حتی سالخورده است و عموما در خانم هایی با رده سنی 29 تا 35 سال بیشتر دیده می شود. این بیماری یک عارضه بی صداست و عموما به آن ام اس خاموش گفته می شود. MS شاید در ابتدا خود را با علائمی مانند مور مور شدن و یا سوزن سوزن شدن دست و پا و یا حمله های ضعف بینایی نشان دهد و حتی گاها با حملات ام اس شدید مانند تشنج خود را بروز می دهد.

حمله ام اس عموما یک قسمت از بدن را درگیر می کند. بنابراین اگر فردی دو طرف بدنش خواب رفت و یا دچار بی حسی شد نیازی نیست نگران بیماری ام اس باشد. با این حال اگر مشکل حادی دارید، خیلی سریع برای تشخیص دقیق ام اس به پزشک معالج خود مراجعه کنید.

حمله ام اس چگونه است؟
آیا من ام اس دارم؟

همان گونه که گفته شد حمله ام اس در یک نقطه از بدن رخ می دهد و غشا عصبی همان بخش را درگیر می کند. حمله MS حداقل برای 24 ساعت ادامه دارد. بنابراین تاری دید و یا ضعف عضله ای که بعد از چند ساعت بهبود می یابد را نمی توان از نشانه های حمله ام اس در نظر گرفت.

به طور کلی ام اس انواع مختلفی دارد که هر کدام از آن ها علائم و نشانه های به خصوصی را شامل می شود. حملات ام اس در برخی شدیدتر و در برخی دیگر حتی دیده نمی شود. از این رو در ادامه شما را با انواع ام اس آشنا می کنیم.

انواع ام اس را می شناسید؟
نمی توانید دو بیماری که هر دو به ام اس مبتلا هستند را بیابید که روند یکسانی در آغاز این بیماری داشته باشند؛ چرا که در هر فرد سر آغاز این بیماری، نوع ام اس و علائم آن متفاوت است. از این رو با شناخت نوع بیماری خود، بهتر می توانید روند درمان ام اس را در پیش بگیرید و این بیماری خاموش را کنترل کنید.

ام اس خاموش به طور کلی به 4 دسته تقسیم می شود:

1. ام اس خوش‌خیم
آیا من ام اس دارم؟

 

در ام اس خوش خیم حملات کمی رخ می دهد و با گذشت زمان عود نمی کند. ام اس خوش خیم عموما ناتوانی ماندگاری را در فرد مبتلا ایجاد نمی کند و معمولا به درمان ام اس ختم می شود. اکثر افرادی که با این نوع از MS مواجه هستند، مشکلی در روند زندگی خود ندارند. با این حال مصرف برخی مواد طبیعی و دارویی می تواند روند بهبود یا کنترل را تسریع کند.

2. ام اس عود کننده و فروکش یابنده
روند بیماری در این دسته از افراد به گونه ای است که هر حمله ام اس یک دوره تشدید و یک آرام دارد که در این دوره بیمار هیچ مشکلی ندارد. حملات ام اس در نوع عود کننده و فروکش کننده معمولا ناگهانی و غیر قابل پیش بینی هستند. عموما تنها حدود ۵٪ از افراد مبتلا به ام اس به این نوع دچار هستند.

3. ام اس پیش رونده ثانویه
ام اس نوع پیش رونده ثانویه را می توان ادامه نوع قبلی دانست به صورتی که بیمار پس از دست و پنجه نرم کردن با حملات و آرامش این بیماری در سالیان متمادی به تدریج ضعیف تر می شود. بسیاری از آمار ابتلا به ام اس مربوط به این دسته است.

4. ام اس پیش رونده اولیه
ام اس پیش رونده اولیه، حالت عود کننده و آرام را نداشته و علائم در فرد مبتلا ممکن است به مرور متوقف شده و یا تشدید یابد. حدود 10 درصد از افراد مبتلا به ام اس در این دسته قرار دارند.

علائم ام اس چیست؟
آیا من ام اس دارم؟

علائم ام اس در افراد مختلف متفاوت است و با درصد های مختلفی رخ می دهد. نمی توانیم به صورت دقیق در مورد علائم و نشانه های قطعی ام اس صحبت کنیم. با این حال به نظر می رسد برخی شواهد بین انواع حملات MS مشترک هستند.

در ادامه برخی از مهمترین علائم ام اس که در بیماران مبتلا مشاهده شده است را آورده ایم. با این حال فراموش نکنید که ام اس یک بیماری خاموش است و ممکن است فرد سال ها با این بیماری دست و پنجه نرم کند و اصلا اطلاعی از بروز حمله ام اس نداشته باشد.

سرگیجه
سرگیجه در ام اس به گونه ای است که افراد در حرکت کردن مستقیم به مشکل بر خواهند خورد و در واقع تعادل مناسبی برای حرکت کردن ندارند. به همین جهت است که افراد مبتلا به ام اس پیشرفته، برای حرکت کردن به عصا نیاز دارند. این سرگیجه در حالت خفیف ممکن است با دیگر بیماری ها یکسان باشد.

کاهش حافظه
یکی دیگر از علائم بیماری MS ضعف و کاهش حافظه است. فرد مبتلا توانایی کافی برای تمرکز نداشته و به مشکلات تکلم دچار می شود. فرد قدرت تمرکز و صحبت کردن را به طور هم زمان ندارد. هرچند این علائم ممکن است با نقص در حافظه یا آلزایمر یکسان باشد؛ اما تفاوت های چشم گیری دارد.

مورمور شدن انگشتان
مور مور شدن و بی حسی از جمله علائم این بیماری شناخته می شود. MS عموما عصب دست و پا را درگیر می کند که البته این مورد در پاها شایع تر از دیگر اعضا بدن است.

به وجود آمدن اختلالات جنسی
زمانی که بیماری ام اس به مراحل شدید تر برسد دچار اختلالات جنسی می شود. در اکثر موارد عارضه ای است که نمی توان از آن پیشگیری کرد و به عنوان یکی از علائم ام اس به شمار می رود. شاید یکی از دلایل استفاده از ژل رویال برای درمان ام اس، همین موضوع باشد تا این عارضه بسیار بد را درمان کرد.

اختلال در کنترل ادرار و مدفوع
آیا من ام اس دارم؟

عدم کنترل ادرار و مدفوع در 80 درصد بیماران مبتلا به ام اس وجود دارد که خود مشکل بزرگی به شمار می رود. افراد مبتلا به این عارضه مدام احساس دفع ادرار و مدفوع مکرر داشته که نوعی اختلال در کنترل تخلیه روده به شمار می رود.

اختلال دوبینی و تاری دید
یکی دیگر از شایع ترین علائم ام اس که بیشتر افراد مبتلا، آن را تجربه می کنند تاری دید و یا دوبینی است. این عارضه زمانی رخ می دهد که فرد دچار حمله ام اس به سیستم عصب بینایی می شود که سبب اختلال تاری دید و دوبینی می گردد.

ضعف و اسپاسم عضلات
گرفتگی عضله و اسپاسم عضلانی در زمان حمله ام اس به عضله خاصی ایجاد می شود که معمولا بسیار دردناک است. گرفتگی عضلانی عموما در دست ها و پاها به وجود می آید و بعد از گذشت چند دقیقه بر طرف می شود.

بی حالی و افسردگی
علائم بیماری ام اس تنها بدن فرد را درگیر نمی کند بلکه منجر به آسیب های روحی نیز می شود. به همین علت است که اصرار داریم تا روند درمان ام اس را سریع تر پیش بگیرید تا دچار عوارض بیشتری از قبیل احساس افسردگی و تحریک پذیری نشوید. مبتلایان به این عارضه دچار تغییر در خلق و خو شده، گوشه گیر می شوند و به سمت افسردگی پیش خواهند رفت.

دیگر علائم MS
آیا من ام اس دارم؟

از دیگر علائم ام اس خفیف می توان به موارد زیر هم اشاره داشت:

عدم کنترل هماهنگی بین تکلم و تفکر
احساس سنگینی در بدن و سر
هضم دیر تر غذا
حساس و زود رنج شدن
پیدا کردن علاقه به غذاهایی با طبع سرد مانند مانند ماست و بستنی
عدم تحمل آب سرد
احساس سرما در استخوان ها خصوصا استخوان پا
ام اس خفیف چیست و چه علائمی دارد؟
زمانی به این عارضه ام اس خفیف گفته می شود که فرد مبتلا در مراحل اولیه قرار دارد و عموما علائم شایعی دارد که در ادامه برای شما شرح می دهیم:

علائم MS خفیف
بیمار بدون دلیل مدام احساس خستگی و ضعف دارد و زمانی که این حالت به بیمار دست می دهد اعصاب بخش ستون فقرات دچار آسیب می شود.

این احساس خستگی برای چند هفته متوالی ادامه داشته و در صورت عدم کنترل به پیشرفت بیماری ام اس منجر می شود.

در ابتدا این احساس در پاها به وجود می آید و ممکن است اعصاب دیگر نقاط بدن را نیز درگیر کند.

علت بیماری ام اس
آیا من ام اس دارم؟

تا کنون علت مشخصی برای بروز این بیماری در افراد یافت نشده است اما دانشمندان معتقدند علت بیماری ام اس ترکیبی از عوامل محیطی و ژنتیکی است. افرادی که در خانواده خود فرد مبتلا به ام اس دارند بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند و عوامل محیطی نظیر در معرض ماده خاصی که سیستم ایمنی را تضعیف می کند قرار داشتن نیز می تواند شرایط را برای ابتلا به ام اس مهیا سازد.

افرادی که در معرض ابتلا به بیماری ام اس قرار دارند
به طور کلی بیماری ام اس بیشتر به سراغ کسانی می رود که مدام دچار استرس و فشار عصبی هستند و دو گروه شاخص در این میان وجود دارند که با انجام رفتار های غلط به بروز این بیماری در بدنشان دامن می زنند که شامل:

افراد حساس و زود رنج
افرادی که به سرعت ناراحت می شوند و مدام خود را مورد سرزنش قرار می دهند، عصبی هستند و با بروز هرگونه ناملایمتی از حالت عادی خارج شده و واکنش های شدیدی از خود نشان می دهند

افراد با طبع سرد
طبع افراد بر اساس ژنتیک آن ها متفاوت است؛ برخی دارای طبع سرد هستند و علاقه خاصی به خوردن غذاهای سرد که اسیدی هستند مانند ترشی، ماست، قره قوروت و...دارند.

البته لازم به ذکر است که رژیم غذایی نامناسب و عادات بد غذایی نیز بر بروز این بیماری بی تاثیر نخواهید بود از این رو پیشگیری را نسبت به درمان ام اس ارجع بدانید تا در آینده به این عارضه مبتلا نشوید.

روش های تشخیص برای بیماری ام اس
آیا من ام اس دارم؟

خوشبختانه تشخیص ام اس در علم پزشکی امکان پذیر است اما به این دلیل که این بیماری خاموش است، اصولا افراد در مراحل ابتدایی به پزشک مراجعه نمی کنند. چک های دائمی سالانه به ویژه برای افرادی که در معرض ابتلا قرار دارند، یک موضوع حیاتی و مهم است.

گوش دادن پزشک به شکایات بیمار
ساده ترین و در عین حال مهم ترین راهکار تشخیص ام اس این است که پزشک به خوبی به شکایات بیمار خویش گوش داده و او را مورد بررسی قرار می دهد. چرا که در برخی اوقات بیماران هیچ گونه علائمی را گزارش نمی دهند. اما بعضی از رفتار ها مانند عدم کنترل حرکات، پرش عضلانی غیر ارادی و... می توانند از نشانه های این بیماری باشند که توسط پزشک تشخیص داده می شوند.

تشخیص به موقع پزشک می تواند شما را از خطر ابتلا به این عارضه مصون بدارد و در صورتی که به ام اس مبتلا هستید فرصت طلایی را از دست نداده و روند درمان سریع ام اس را در پیش گرفته تا از گسترش این بیماری جلوگیری کنید.

تشحیص با ام آر آی
یکی از راه های موثر در تشخیص ام اس، استفاده از ام آر آی است. در این روش از ستون فقرات و مغز بیمار تصویر برداری می شود و کار آسان تر پیش خواهد رفت؛ چرا که پزشک متخصص با مشاهده نتیجه ام آر آی فرد می تواند روند این بیماری را مشاهده کند. لایه محافظ اطراف مغز بیماران مبتلا به ام اس آسیب دیده است که تنها با انجام ام آر آی قابل تشخیص خواهد بود.

ارجاع به متخصص مغز و اعصاب
برخی از افراد به پزشک عمومی مراجعه کرده و از بروز این بیماری شکایت می کنند. پزشک عمومی در صورت مشاهده علائم ام اس بیمار را به پزشک متخصص مغز و اعصاب ارجاع می دهد تا روند درمان ام اس بر روی بیمار آغاز گردد.

بررسی مایع نخاع
آیا من ام اس دارم؟

بررسی مایع نخاع از دیگر روش های تشخیص بیماری ام اس است که پزشک متخصص از مایع نخاعی بیمار نمونه برداری کرده و آن را مورد بررسی قرار می دهد.

به افرادی که تحت این روش تشخیص قرار می گیرند، مصرف کافئین بیشتر توصیه می شود زیرا کافئین می تواند مواد از دست رفته بدن آن ها را ترمیم کند.

تاکید می شود که این روش تشخیص بیماری ام اس بایستی حتما تحت نظر پزشک متخصص صورت بگیرد چرا که کار بسیار حساسی است که دقت بالا و تخصص زیادی را می طلبد. در صورت بروز هر گونه اشتباهی آسیب های جبران ناپذیری به اعصاب و نخاع شما وارد خواهد شد.

تشخیص چشم پزشک
حدود 90 درصد از افراد مبتلا به ام اس با مشکلاتی همچون تاری دید و دوبینی مواجه هستند از این رو به متخصص چشم پزشکی مراجعه می کنند.

برای تشخیص بیماری ام اس، پزشک متخصص چشم با دقت بسیار زیادی اعصاب چشم شما را مورد ارزیابی قرار می دهد و در صورت مشاهده علائم این بیماری به سرعت شما را به پزشک متخصص مغز و اعصاب ارجاع می دهد تا هر چه سریع تر روند درمان بیماری ام اس را در پیش بگیرید.

راهکار درمان ام اس؛ طب سنتی چه می گوید؟
به صورت واضح می توان گفت که ام اس درمان قطعی ندارد. متاسفانه علم نوین نتوانسته برای این بیماری خود ایمن، راهکار درمانی مشخصی ارائه دهد. به همین علت برخی گمان می کنند که نداشتن درمان قطعی به معنای خالی بودن دست درمانگران است. امااین گونه نیست.

خوشبختانه راهکارهای موثر طب سنتی در دنیا توانسته نتایج خوبی برای درمان ام اس تدبیر کند. این راهکارها در حال تحقیقات علمی نیز هستند تا بتواند با پشتوانه علمی در بیمارستان ها و درمانگاه ها مورد استفاده قرار گیرد. با این حال اگر دچار این بیماری شده اید، بهتر است همین حالا از روش های ایمن طب سنتی برای درمان ام اس استفاده کنید.

درمان ام اس با بره موم
آیا من ام اس دارم؟

یکی از راهکارهای طب سنتی برای درمان MS، استفاده از بره موم است. اگرچه بره موم بیشتر برای پیشگیری از ام اس مورد توجه است؛ اما کاهش التهابات توسط این ماده طبیعی، راهکاری موثر برای درمان مشکلات و عوارض ایجاد شده ام اس است. اگر نگاهی به علت ایجاد ام اس بیاندازید، متوجه خواهید شد که تا چه میزان بره موم می تواند در درمان این بیماری موثر باشد

درمان ام اس با ژل رویال
اگرچه اکثر مردم ژل رویال را نمی شناسند و آن هایی هم که می شناسند از خواص آن برای درمان ناباروری مطلع هستند نه دیگر خواص؛ اما ژل رویال می تواند به درمان ام اس کمک کند. مصرف منظم ژل رویال کمک می کند تا عوارض ناشی از ام اس کاهش پیدا کند. در این زمینه تحقیقات علمی گسترده ای انجام شده است که نشان می دهد ژل رویال می تواند به مقابله با MS بپردازد. برخی از محققان از ژل رویال به عنوان قاتل ام اس! یاد می کنند

درمان ام اس با گرده گل
آیا من ام اس دارم؟

گرده گل یک معجون بی نظیر برای مقابله با ام اس است. کافی است در مورد اثرات گرده گل بر MS به صورت لاتین در سایت های معتبر لمی جستجو کنید تا نتایج به دست آمده از کاهش عوارض این بیماری را مشاهده کنید.

سخن آخر
ام اس بیماری چالش برانگیزی است که افراد را مشوش و نگران می کند اما باید بگوییم این بیماری که آن قدرها هم که شما تصور می کنید ترسناک نیست. بهترین راه دفاع در برابر آن مراجعه به موقع در صورت مشاهده کوچک ترین نشانه از ام اس است. تغذیه مناسب و دوری از فشارهای عصبی و استرس زیاد، بین شما و ام اس فاصله زیادی می اندازد پس به خودتان اهمیت دهید و در مقابل این بیماری ایستادگی کنید.

پیشگیری از ام اس قطعا بهتر از درمان آن است؛ اما در صورتی که به این بیماری مبتلا شده اید، نگرا نباشید. راهکارهای طب سنتی برای درمان ام اس و کنترل پیشرفت این بیماری نتایج قابل توجهی داشته است. کافی است در مورد درمان ام اس اطلاعات خود را به صورت علمی افزایش دهید تا نتایج قابل توجهی را مشاهده کنید.
منبع : ایران عسل


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ساعت: ۱۲:۰۷:۱۵ توسط:admin موضوع: نظرات (0)