مقالات مقالات .

مقالات

علائم خرابی لنت ترمز سراتو چیست؟

که لنت ترمز نیاز به تعویض دارد؟ هنگامی که لنت ترمز تمام می شود یا مشکلی برای آن پیش می آید، علائمی در خودرو ظاهر می شوند. این علائم به شما هشدار می دهند که زمان تعویض لنت ترمز اتومبیل شما فرا رسیده است.

علائم خرابی لنت ترمز سراتو
خرابی لنت ترمز سراتو سایپا با علائمی همراه است که در ادامه به برخی از آنها اشاره می کنیم.
– کم شدن ضخامت گوشته ی لنت ترمز
یکی از علائم خرابی لنت ترمز سراتو ، کاهش ضخامت گوشته لنت ترمز است. هر بار که شما ترمز می گیرید، صفحات لنت به هم ساییده می شوند. در نتیجه ضخامت آنها کاهش پیدا می کند. اگر به چرخ خودرو و قسمت کناری دیسک و سیلندر ترمز نگاهی بیندازید، متوجه این امر می شوید. لنت ها درون سیلندر ترمز قرار دارند.
– روشن شدن چراغ هشدار ترمز
این علامت هم می تواند به علت بروز مشکل در سیستم ترمز باشد. در هنگام مشاهده ی این علامت، حتما وضعیت لنت های خودرو را بررسی کنید.
– شنیده شدن صداهای عجیب و غریب از سیستم ترمز
علاوه بر مواردی که گفتیم، شنیدن سر و صدای غیر عادی از سیستم ترمز هم می تواند ناشی از تمام شدن لنت ها یا خرابی آنها باشد. اگر با وجود تمام شدن عمر مفید لنت، همچنان از آن استفاده کنید، در زمان ترمزگیری صدای آزار دهنده ای می شنوید. این صدا در اثر سایش لنت های خورده شده ایجاد می شود. در این زمان باید فورا لنت های خودرو را تعویض کنید. چرا که رانندگی با این شرایط، امن نیست.
– لرزش پدال و فرمان خودرو
گاهی اوقات خرابی لنت ترمز با لرزش پدال یا خودرو نمایان می شود. به مرور زمان، مشکلاتی در دیسک ترمز به وجود می آیند. اگر سطح دیسک تراشیده نشود یا دیسک تعویض نگردد، روی لنت تاثیر می گذارد و فرمان خودرو شروع به لرزش می کند.
– کشیده شدن اتومبیل به یک سمت
اگر اتومبیل شما در هنگام ترمز گرفتن، به یک سمت کشیده می شود، می تواند علامت خرابی یا تمام شدن لنت ترمز باشد. البته عوامل دیگری مانند بروز مشکل در کالیپر و سیستم تعلیق، سایش لاستیک ها و کاهش قدرت موتور هم می توانند باعث کشیده شدن خودرو به یک سمت شوند.
هنگامی که قدرت موتور کاهش پیدا می کند، عملکرد کلی خودرو با مشکل مواجه می شود. این امر ممکن است نتیجه ی پایان عمر لنت یا نامرغوب بودن جنس آن باشد.
– عدم تناسب بین فشار وارد بر پدال و عملکرد ترمز
یکی دیگر از نشانه های خرابی لنت ترمز، عدم تناسب بین فشار وارد بر پدال و عملکرد ترمز است. فرو رفتن پدال ترمز در هنگام ترمزگیری نشان می دهد که مشکلی در سیستم ترمز وجود دارد. این مشکل می تواند به علت ساییدگی لنت ها و یا بروز مشکل در سیستم هیدرولیک و نشت روغن رخ دهد.
– نشت روغن و چرب شدن لنت ترمز
گاهی اوقات عملکرد لنت بر اثر نشت روغن روی آن دچار اختلال می شود. اگر با این مشکل مواجه شدید، از یک حلال برای برطرف شدن روغن استفاده کنید. در صورتی که این کار امکان پذیر نبود، باید لنت را تعویض نمایید. چرب شدن لنت تاثیر منفی روی ترمزگیری خودرو دارد. در این حالت عملیات ترمزگیری با مشکل مواجه می شود. انحراف خودرو، مشاهده ی دود و استشمام بو علائم هشدار دهنده ای در مورد چرب شدن لنت های ترمز هستند.
– عدم توقف خودرو
اگر با وجود فشردن پدال ترمز، اتومبیل شما متوقف نمی شود، لنت ترمز خودرو تمام شده است. بنابراین باید فورا لنت ترمز را تعویض کنید.
عوامل موثر در خوردگی لنت ها
لنت یک وسیله ی مصرفی است و مانند سایر قطعات، دارای عمر مفیدی می باشد. عوامل مختلفی مانند سبک و محل رانندگی و سفتی پدال ترمز، تاثیر مستقیمی بر روی عمر لنت ترمز دارند.
رانندگی با سرعت زیاد و ترمزگیری های پی در پی و نیز رانندگی در ترافیک و خیابان های شلوغ موجب خوردگی و کاهش عمر لنت ترمز می شوند. علاوه براین، لنت هایی که از جنس های مقاوم تر ساخته می شوند، بیشتر دوام می آورند. البته این لنت ها برای اینکه عملکرد بالایی داشته باشند، باید ابتدا گرم شوند. لنت هایی که از جنس های نرم تر ساخته می شوند، گزینه ی مناسبی برای رانندگی در شرایط ترافیک و با سرعت پایین هستند.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۰ آبان ۱۴۰۲ساعت: ۰۲:۲۶:۳۰ توسط:admin موضوع: نظرات (0)